Vi kan bli ert ombud i rapporteringen av det farliga avfallet

De regler som började gälla den 1 november 2020 skiljer sig från tidigare regelverk genom att företag och verksamheter nu måste rapportera in uppgifter om sitt farliga avfall till ett digitalt avfallsregister hos Naturvårdsverket. Tidigare fanns dessa uppgifter endast antecknade hos varje enskilt företag och verksamhet, och endast behövt redovisas på begäran av en tillsynsmyndighet.

Rapportering av farligt avfall

Inget extra arbete för er som kund

Farligt avfall ska rapporteras till Naturvårdsverket, där det farliga avfallet uppstår, förmedlas eller på annat sätt hanteras.

Vi erbjuder därför att agera ombud för rapportering av farligt avfall åt våra kunder. Som ombud övertar vi ansvaret för inrapporteringen av anteckningen om det farliga avfallet till Naturvårdsverket, ett avfallsmaterial som vi redan ombesörjer insamling och transport av.

Det enda ni behöver göra är att godkänna oss som ert ombud, resten tar vi hand om. Ni kan ägna er åt er kärnverksamhet utan att behöva lägga tid på dokumentation om det farliga avfallet. 

Gör så här

  • Logga in i kundportalen Mina Sidor med ditt kundnummer
  • Gå till Menyn - Hantering av farligt avfall - Ombudsgodkännande
  • Se till att uppgifterna och organisationsnummer stämmer
  • Godkänn villkoren och skicka in
  • Vi kommer sedan att sköta rapporteringen automatiskt

(Obs, fungerar endast som administratör för kundkontot)

Dokumentation och bekräftelse

Ni kommer sedan att hitta bekräftelse på vad vi har rapporterat till Naturvårdsverket i kundportalen Mina Sidor under menyn

  • Hantering av farligt avfall - Anteckningar
  • Statistik och dokument hittas också i kundportalen

För mäklare

Ombudsgodkännande för mäklare

För att kunna registrera ombudsgodkännandet för mäklare behöver ni vara inloggad på Kundportalen MinaSidor.

Regler gällande farligt avfall

Läs gärna mer om de nya reglerna för rapportering av farligt avfall på Naturvårdsverkets hemsida och här på vår sida.