Uppgraderingen släpps den 5 maj och innebär bland annat att du som kund kommer att kunna se ännu mer information om era tjänster - både i appen MittPreZero och på kundportalen MinaSidor.
Vi har också konsoliderat våra kundnummer vilket innebär att ett företag med flera adresser kommer ha ett gemensamt kundnummer kopplat till organisationsnumret, istället för som tidigare flera olika. Allt för att du som kund lätt ska ha tillgång till all information som rör ert företag och få bättre översikt över ert hållbarhetsarbete.
För att öka säkerheten kring bland annat inlogg har vi också gjort om våra användarkonton och gått från en gemensam företagsinlogg till unika inlogg med BankId för alla användare. Detta innebär att första gången du loggar in i kundportalen den 5 maj kommer du behöva logga in med först er gamla företagsinlogg och sedan skapa ett unikt användarinlogg med ditt BankId.
Vad innebär detta rent praktiskt för mig som kund?
Uppdatera appen
Den 5 maj kommer du som kund behöva uppdatera appen MittPreZero. Om du inte uppdaterar appen kommer du inte längre att kunna använda den.
Inloggning med Bank ID
Inloggning på Mina Sidor och appen kommer ske med Bank ID.
Första gången du loggar in i kundportalen efter den 5 maj kommer du först behöva logga in med ert tidigare företagsinlogg och sedan skapa ett unikt användarinlogg med ditt BankID, som då blir kopplat till ditt kundkonto.
Nytt! Inloggning med E-post
Nu kan du skapa ett användarkonto med e-post för inlogg i kundportalen. Instruktioner för hur du loggar in med e-post hittas i högra kolumnen på denna sida.
Flera användare på kundkontot:
Om ni har flera användare på ert kundkonto, bör ni utse en eller några administratörer på företaget som ansvarar för att administrera, lägga till och ta bort användare som har tillgång till appen och Mina Sidor.
Första gången man loggar in blir man automatiskt tillagd som administratör på kundkontot.
Nya kundnummer:
Om ni har flera hämtadresser idag med olika inlogg, kan ni få ett nytt gemensamt kundnummer för samma organisationsnummer. Kundnummer hittas på Mina Sidor - under Mina uppgifter.
Filtrera hämtadresser:
Möjlighet att filtrera data på kommunnivå för användare. Då visas endast tjänster i valda kommuner under Aktiva tjänster, Hämtadress och statistik. Detta görs under Mina sidor - under Mina uppgifter eller Administrera användare.
Begränsa pushnotiser:
Vill du begränsa pushnotiser i appen, gå till Mina inställningar - Aviseringar.
Under Mina inställningar kan du lägga kommunfilter eller hämtadressfilter, då får du endast notiser för dessa adresser.
Statistik:
För er som varit statistikkunder hos oss innan så kommer statistik som skapats innan 5 maj hittas under kategorin -Statistikarkivet på Mina Sidor
Integritetspolicy:
När du skapar ett användarkonto hos oss så kan du läsa om vår integritetspolicy och hur vi behandlar dina personuppgifter här.
Vi behandlar dina personuppgifter enligt gällande dataskyddslagstiftning. Du har när som helst rätt att återta dina personuppgifter. Detta gör du enklast genom att administrera ditt eget konto som administratör, be en administratör på ditt företag eller kontakta PreZero.
Frågor och svar:
- Varför har ni nu Bank ID som inloggningssätt?
Svar: Bank ID är ett tryggt och enkelt inloggningssätt som många orgnaisationer idag använder för inloggning. Att ha enskilda användarkonton gör att företag får en säkrare koll på vilka personer som kan se uppgifter och göra beställningar från företagets konto.
- Jag vill logga in som företagsanställd och inte privat. Varför måste jag dela mina privata uppgifter?
Svar: Dina privata uppgifter är endast kopplade som en användare till företagets kundkonto. Alltså gör man ingenting för “privat räkning" utan beställningar sker från företagskontot. Det är endast inlogget och användarkontot som är privat. Detta är för att ni ska få insikt i vilka personer som kan se uppgifter och göra beställningar från kundkontot.